Sungguh,daku belum benar-benar berIman.
10:16 AM | Author: Ibnu Siddique

Tatkala Arab Badwi itu dtg bertemu dgn Ar-Rasul,dan menyatakan bahwa mrk sudah berIman,maka jawapannya lgsg dari Allah."Kamu belum berIman,ttp katakanlh kami telah Islam".Sungguh,setiap Muslim belum tentu Mukmin,ttp setiap Mukmin pasti adalah Muslim.kerna persoalan Iman,bukan atas sangkaan,angan-angan dan rasa-rasa kita sendiri,ttp Iman itu perlu di usahakan hingga menancap keyakinan dlm hati dan di benarkan dgn amal.


Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.
Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang dan yang mendermakan sebahagian dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka.Merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan mendapat pangkat-pangkat yang tinggi di sisi Tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di Syurga).
(Al-Anfal:3-4)


Iman adlh anugerah termahal dan terindah dalam kehidupan bagi mereka yg mengerti.Mempertahankannya dalam tiap detik tidaklah mudah.Spt detik2 Yusuf AlaihiSalam,terkunci rapat dlm pintu2 besi yg tebal,lalu Zulaikha,si cantik jelita menggoda.Tapi,kerna Iman penjaralah yg lebih dicintainya.Hanya sekian detik,tapi Allah membanggakannya sepanjang zaman dengan paparan indah sebuah surah Yusuf AS atas perjuangan baginda memenangkan Iman ke atas nafsunya.


Dan perempuan yang Yusuf tinggal di rumahnya, bersungguh-sungguh memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya; dan perempuan itupun menutup pintu-pintu serta berkata: "Marilah ke mari, aku bersedia untukmu". Yusuf menjawab: "Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya Tuhanku telah memuliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya".
(Yusuf:23)

|
This entry was posted on 10:16 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: