Bulan Rajab Kembali Menyapa
8:18 AM | Author: Ibnu Siddique
Tidak terasa kita sudah memasuki bulan Rajab, hari ini, tanggal 2 Rajab, bulan dari empat bulan qomariah yang dimuliakan Allah swt. selain bulan Dzul-Qa’dah, Dzul-Hijjah dan Muharram.

Dinamakan bulan haram karena setiap ibadah dan ketaatan yang dilakukan pada bulan ini dilipatgandakan kebaikan dan pahalanya, sehingga mulia disisi Allah swt. Dinamakan bulan haram juga karena di bulan ini haram hukumnya menumpahkan darah, berperang, dan melakukan kejahatan lainnya, sehingga kejahatan itu dilipatgandakan siksanya dan karenanya Allah swt. murka.

Allah swt. berfirman: “Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, Maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan Ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” (At-Taubah: 36)

Firman Allah swt. ini cukuplah menjadi dasar keutamaan bulan Rajab. Selain juga Sabda Rasulullah saw. yang mengisyaratkan penyambutan dini beliau terhadap tamu agung, bulan suci Ramadhan.

Dalam untaian doa, beliau mengajarkan, “Allahumma baariklanaa fii rajaba wasya’bana waballighnaa ramadhana. Yaa Allah berkahi kami dalam bulan Rajab dan Sya’ban, dan panjangkan umur kami untuk berjumpa bulan Ramadhan.”

Artikel tentang bulan Rajab, Sya’ban dan Ramadhan di situs kita tercinta ini sudah terlalu banyak, silahkan para pembaca membuka lagi, untuk mencerahkan keilmuan kita, sebagai persiapan menyambut kedatangan tamu agung, bulan Ramadhan. Allahu a’lam.

sumber: www.dakwatuna.com
Perbaharui Imanmu- Suatu Peringatan Untuk Diri
5:49 AM | Author: Ibnu Siddique

http://www.koolpoetry.com/bismillah.gif
Seseorang yang memiliki hati pasif, diam dan tiada gerakan ibadat sebenarnya sudah mati sebelum dicabut nyawanya. Kekosongan hati timbul akibat lemahnya semangat manusia untuk bangkit dan melawan keinginan hawa nafsu. Kita perlukan semangat melupakan kesedihan, bangkit dan berjuang melawan musuh yang nyata iaitu syaitan. Tiada seorang manusia yang tetap tinggi kedudukan imannya. Ada kala dia terjatuh dan tersungkur, kemudian menyesali kelalaian dan kembali bertaubat. Ini digambarkan dalam al-Quran yang bermaksud:

“Dan orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa mereka dan siapakah yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui.” - Surah Ali Imran, Ayat 135.

http://www.trevwilliams.co.uk/metips/images/cartoons/sleep.jpg

Hati menganggur, malas dan berputus asa ada ciri-ciri sebagai berikut: Berlebih-lebihan melakukan perkara mubah. Terlalu banyak berehat, santai dan mengisi kekosongan masa dengan hiburan, makanan, tidur yang panjang, bermain dan bergurau, banyak tertawa, panjang angan-angan dan semua itu berbahaya jika diteruskan dalam kegiatan seharian.

Kehidupan serba senang tanpa cabaran dan tekanan membuat manusia lupa diri dan lemah semangat bila ditimpa susah. Berhati-hati jika terus berada dalam zon selesa. Orang mu'min hendaklah sentiasa bersedia menghadapi kemungkinan paling teruk yang menghalangnya. Amirul Mu'minin Muawiyah bin Abu Sufyan RA yang hidup sebagai Khalifah paling berkuasa selama berpuluh-puluh tahun pernah berkata:

“Aku memakai pakaian daripada semua jenis kain, tetapi tidak pernah menemui sehelai pakaian terbaik setanding pakaian taqwa. Aku juga sudah merasai semua jenis makanan, tetapi tidak pernah menemui kelazatan seperti kelazatan sabar. Aku memiliki segala jenis kenikmatan, tetapi tiada kenikmatan mampu menandingi kenikmatan duduk mendekatkan diriku kepada Allah SWT.”

Anggota badannya menolak hidayah Allah SWT. Pernahkah anda berasakan suara hati anda menyuruh berbuat baik, melakukan ibadat dan meninggalkan maksiat? Sebenarnya dalam jasad manusia ada yang mempengaruhi hati dan perasaannya, adakah ia unsur malaikat atau unsur syaitan. Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

“Tidak ada seorang pun daripada kamu melainkan dia diiringi temannya daripada bangsa jin (syaitan) dan temannya daripada malaikat. Sahabat bertanya: “Pada dirimu juga ya Rasulullah? Sabda baginda: Padaku juga begitu, tetapi Allah Ta'ala menolongku terhadapnya sehingga ia tiada menyuruhku melainkan kebaikan saja.” - Hadis riwayat Muslim.

http://adultcardiac.stanford.edu/images/heart.jpg

Hati yang suka menganggur menjadikan syaitan sebagai teman karibnya. Sementara hati yang aktif dan positif gerakannya dipengaruhi hidayah Allah SWT. Sesungguhnya hanya Allah SWT mampu menggerakkan kita berbuat baik. Hidayah-Nya saja menunjuk kita ke arah jalan selamat. Namun, ramai manusia menolak hidayah Allah SWT. Mereka lahir sebagai orang Islam, tetapi tidak mahu belajar agama Islam. Mereka dipilih Allah SWT sebagai hamba-Nya yang beriman, tetapi membiarkan dirinya kecundang oleh bisikan nafsu dan syaitan. Mengapa kita menolak hidayah Allah SWT yang berada di dalam hati kita? Allah Ta'ala berfirman bermaksud:

“Mereka mempunyai hati, tetapi tidak digunakan untuk memahami ayat Allah. Mereka mempunyai mata, tetapi tidak digunakan untuk melihat tanda kekuasaan Allah dan mereka mempunyai telinga, tetapi tidak digunakan untuk mendengar ayat Allah. Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai." - Surah Al-A'raf, ayat 179.

Biasanya masa membuat mereka bertangguh menerima hidayah Allah SWT. Sampai bila harus menunggu? Jika tulang rapuh dan mata menjadi rabun, fikiran bercelaru, mengapa menunggu kematian menjemput, padahal setiap hari hidayah Allah SWT itu turun ke hati kita. Suka bergaul dengan ahli kelab penganggur. Persekitaran mempengaruhi keperibadian kita. Jika suka duduk bersama dan mendengar perbualan ahli perniagaan berjaya atau pakar motivasi hebat, kita semestinya terpengaruh dengan kata rangsangan dan galakan untuk lebih berjaya.

Namun, jika melepak bersama orang bermentaliti lemah dan kualiti kehidupannya juga rendah, sedikit sebanyak ada pengaruh ditinggalkan dalam karakter diri kita. Lebih baik rajin di dunia dan menganggur di akhirat selama-lamanya daripada memanjangkan angan-angan di sini, namun sengsara tiada penghujungnya di akhirat.

http://ekspress.psz.utm.my/jba/spp/bola-senyum.gif
" Ujiibu Dda'wata Daai'e Idza Daa'n.."
5:34 AM | Author: Ibnu Siddique

"Ya Allah, dengan ilmuMu atas yang ghaib
dan dengan kekuasaanMu atas seluruh makhluk,

panjangkanlah hidupku apabila Engkau mengetahui
bahwa kehidupan selanjutnya lebih baik bagiku.

Dan matikan aku dengan segera,
bila Engkau mengetahui bahwa kematian lebih baik bagiku.

Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepadaMu agar
aku takut kepadaMu
dalam keadaan sembunyi (sepi) atau dipersaksikan (orang ramai).

Aku mohon kepadaMu,
agar dapat berpegang dengan kalimat hak
di waktu redha atau marah.

Aku minta kepadaMu,
agar aku dapat melaksanakan kesederhanaan
dalam keadaan kaya atau fakir,

aku mohon kepadaMu agar diberi nikmat
yang tidak habis dan

aku minta kepadaMu,
agar diberi penyejuk mata yang tak putus.

Aku mohon kepadaMu agar aku dapat redha
setelah qadhaMu (turun pada kehidupanku).

Aku mohon kepadaMu kehidupan
yang menyenangkan setelah aku meninggal dunia.

Aku mohon kepadaMu
kenikmatan memandang wajahMu (di Surga),
rindu bertemu denganMu
tanpa penderitaan yang membahayakan
dan fitnah yang menyesatkan.

Ya Allah, hiasilah kami dengan keimanan
dan jadikanlah ia bagi kami
sebagai penunjuk jalan (lurus)
yang memperoleh bimbingan dariMu."

توفي رئيس جبهة العمل الاسلامي الداعية والنائب اللبناني السابق فتحي يكن عن عمر 76 عاما بعد صراع مع المرض.
وولد الداعية الدكتور فتحي يكن عام 1933 في مدينة طرابلس في شمال لبنان ويعتبر من اهم رجالات الحركة الاسلامية اللبنانية وفي العالم الاسلامي وهو مؤسس الحركة الاسلامية في لبنان في الخمسينات من القرن الماضي.
وكانت له مساهمة اساسية في تأصيل فكر الحركة الاسلامية في العالم العربي.

وللدكتور يكن سلسلة من المؤلفات من بينها "ماذا يعني انتمائي للاسلام" و "مشكلات الدعوة والداعية " و "ابجديات التصور الحركي للعمل الاسلامي" وقد ترجم عدد من هذه المؤلفات وغيرها الى لغات اجنبية.

وخاض الداعية يكن الانتخابات النيابية عام 1992 وفاز عن المقعد السني في طرابلس العام 1992 وهو مشارك في المؤتمرات الاسلامية العالمية.

واتسمت مواقفه داخل لبنان بالوطنية اذ كان من دعاة الوحدة وتجنيب الفتنة بين اللبنانيين وخصوصا بين قوى الاكثرية والاقلية
Sekilas kehidupan di Dimasq
2:13 AM | Author: Ibnu Siddique
Assalamualaikum.pakhabar semuanya?:). semoga semuanya sentiasa dalam lingkungan Hidayah Allah..semoga kita senantiasa terus berkomunikasi dgnNYa Al-Hayyu di balik nafas kita..amin..

By the way,rasanya saya nk sedikit berkongsi sedikit pengalaman,setelah hampir sebulan di Bumi syria.Especially, keberkahaNya. mudah2an teman2 semua juga di beri rezeki oleh Allah..untuk turut berpeluang menziarahi bumi Syam..Bumi Anbiya' ini..

Alhamdulillah, 11 Mei 2009 saya sampai ke bumi Dimasyq,sebelum tu sempat singgah di rumah sahabat sehari di Dhaka,Bangladesh. .dan kemudian di Dubai..coz,nk jimat belanja naik kapal terbang tambang murah..Air Asia, then Air Arabia..alang2 dh transit,jlnlh sekali:) Btw, bandar rayanya sgt cantik..Then,Alhamdulillah..11 Mei selamat sampai di Dimasyq..



Dgn sahabat2 di Dhaka,Bangladesh.Pemuda2 yg sgt bersemangat dgn Amal Islam.InsyaAllah, Bangladesh akan bangkit dgn mereka ini..amin..


Di Dubai..sewaktu transit selama 20 jam..apa lagi..jalanlah:). Bandaraya Dubai sgt cantik..Kalah Malaysia:).

First week,rasa mcm biasa je..kerna blum ketemu rentak nak hidup kt cni..Bahkan, nk bangun Subuh pun payah..Coz,Subuhnya jam 3.30pg..sampai, buat keputusan utk stay up smpai Subuh, then bru tdo:)..But then,Alhamdulillah. .minggu seterusnya kehidupan bertambah baik;).

Setelah 2 minggu, baru saya rasakan keberkahan di bumi Syam ni..sesuai dgn doa nabi SAW.."Ya Allah, berkahilah bumi Syam kami,dan Yaman kami.."..ternyata, berkahnya amat terasa..meskipun, di khabarkan bahawa kebelakangan 5 tahun ni, bumi Syria makin teruk (cth:5 tahun lepas, xkn jmpe wanita yg x pakai purdah..tp, skrg dh ramai juga yg pakai sexy..)...tapi. berkahnya masih terasa..

Apa yg paling membahagiakan di sini,adalah suasana majlis ilmu yg sgt hebat..bayangkan, setiap 200m ada masjid..dn kebanyakan masjid2 itu ada majlis ilmu..dan bayangkan, ramainya yg datang ke Kuliah2 di sini seperti kita Solat Jumaat di Malaysia..paling kurang 100 org.. dn yg mengajarnya semua merupakan Sheikh2 yg hebat2 belaka..Spt Sheikh Ramadhan Al-Bouti,Sheikh Wahbah Zuhaili,Sheikh Mustofa Bugho..(sekadar menyebutkan bbrp nama,yang terkenal di Malaysia)..dan setiap waktu Solat, setiap hari ada kuliah..majlis ilmu yg bertaburan.. lps Subuh,kebnyakan Masjid seusai kuliah Subuh, ada plak talaqqi Quran..(bca Quran, dan check bacaan dgn Ulama' Quran, yg kebanyakn mereka mempunya rantaian bacaan Al-Quran berSanad sampai ke Rasulullah). .masjid2 hidup dgn anak2 muda yg menghafaz dan mengaji Quran..lps Zohor plak, sekadar contoh..ada pengajian bersiri Sohih Bukhari..ramai yg datang..lbih 100 org.. Sheikhnya pun hebat..lps Magrib,lagi banyak majlis ilmu..tingal pilih je..ada pengajian Tafsir,Hadis Muslim, Sohih Bukhari, Usul Fiqh,Fiqh, Bahasa Arab..dan semua yg menajarkan merupakn Ulama'2 yg hebat..yg majlis ilmunya..wlupun kita x faham..tp,insyaalla h kan mengundang air mata..dn kebahagiaan: )..


Dgn Syeikh Mustofa Bugho..Seusai pengajian Hadis Sohih Muslim..Alhamdulillah.

Dgn Sheikh yg paling Shahrul cintai..Sheikh Naim..Subhanallah..Syarah Sohih Bukhari beliau sgt mengesankan..Alhamdulillah..

2. Rakyat di sini sgt mencintai penuntut ilmu..Selalu je.lps Kuliah, then Solat,salam dgn jemaah Solat,di tgnnya terselit wang..sebagai sedekah..biasa kt sini..rasanya total yg saya dpt adalah dalam lebuh kurang 1000Lira Suria (RM 70.00)..Juga, klu nk beli barang,kalau tuan kedai tu tahu kitat penuntut ilmu, mesti dpt diskaun..Alhamdulillah. .
Bersama dgn Syeikh Wahbah Zuhaili..Pakar Fiqh..ni selepas selesai kuliah Tafsir Wajiz..kitab terbaru karangan beliau..ptkan di pasaran ya..Tp, xde terjemah lg kt Malaysia rasanya:)

3. Di sini banyak sgt tinggalan sejarah Dunia dan Islam..antara kota tertua di dunia ialah Dimasq..di sini ada byk maqam Nabi-Nabi Allah..cth.. Nabi Ayyub, Nabi Zakaria,Nabi Yahya, Qabil,tapak kaki Rasulullah.. para Sahabat jga sgt ramai..Bilal, Abi Zar, Muawiyah,Sayyidah Fatimah,Husin. .makam Salahuddin Al-Ayyubu jga di sini..jga bnyk kota sejarah tinggalan tamadun dulu..especially, Rom dn Islam..banyaklah kt sini..kena dtg bru tau..;)

Nilah tempat paling best..paling mendamaikan sekali di Dimasq..Jami' Umawi..Best sgt dok dalam dia..Jami' ni sejak zaman Khalifah Umar..Asalnya separuhnya gereja..lalu di beli oleh Khalifah Umar,dan jadikannya masjid secara keseluruhan..gereja tu plak, di ganti oleh beliau dgn 4 gereja yg terdapat di sekitar bandar lama Dimasyq..Subhanallah..Adil kan beliau..

Di atas bukit Makam Arbain, Belakangnya permandangan Dimasyq.Atas bukit ni lah di katakan berlakunya perbun uhan Habil dan Qabil..Wallahua'lam..dan ada makam 40 orang ulama' yang lari dr pemerintahan yg zalim..


Ni makam (tpt persinggahan) kepala Saidina Hussin..Ya Allah Sedih sgt melihat kejahilan penganut Syiah..semoga Allah menghidayahi mereka..

Ni makam Sayidah Fatimah (kata diorang ..Wallhualam)..Rasa kelu,sedih..x mampu bicara..melihat kejahilan penganut Syiah..masjid yg sgt..sgt..sgtcantik,..tp, yg di agungkannya makam..ni dlm masjid..orgnya Solat di luar..lps Solat, msk masjid, cium, namgis, ambil berkat dari makam ni..
semoga Allah menghidayahi mereka..


4. Sini mmg tmpt terbaik untuk belajar Bahasa Arab..kerna Bahasa Arab perbualannya x lari banyak dr bahasa Arab baku (Bahasa Arab Quran..or rasmi)..jadi, kita bleh belajar cepat..dn org2 dia pun sgt peramah.sgt membantu..:) . Bersama penjual tamar hindi..hebat dia ni..Tamar hindi (asam jawa arab) sgt sedap di minum time musim panas ni..Alhamdulillah..
Dr kiri: Asyraf (uia), Syazwan(stay kt rmh dialah di Dimasq ni) dan Saya..

Dgn anak orang arab..comel bangat anak2 di sini:)..coomeel sgt:)..perempuan dia pun sgt lawa..cabaran utama dok di sini adalah unutk menunudukkan pndgn..Mmg mengikut kata2nya, wanita tercantik adalah di Syam..mcm betul je..Wallahualam..

Alhamdulillah.Sekadar nk berkongsi nikmat yg Allah beri..Alhamdulillah..saya doakan dan saya berharap agar teman2 semua2nya juga di beri rezeki oleh Allah nanti..dan yg paling penting, semoga kita terus berjuang..mengIslah bumi Malaysia..Kuala Lumpur..InsyaAllah, suatu hari nanti, Subuh di Malaysia kan penuh dgn pemuda-pemudi yg dtg Solat berjemaah, ngaji Quran,berdakwah dan berusaha kuat..dan bertaburan majlis ilmu..dan rakyatnya mengasihi sesama kerana Allah..

p/s: InsyaAllah, di lain kesempatan saya akan kongsikan dgn lebih lanjut pengalaman perjalanan saya dari Malaysia, ke Dhaka, Bangladesh.kemudian ke Dubai..dan Dimasyq..terakhir, Insyaallah, Turki..mohon doanya agar semuanya kan menjadi amal soleh ya:)
THE SECRET-RAHSIA MEMBINA TAMADUN
2:04 AM | Author: Ibnu Siddique

Bismillahirrahmanirrahim..

Allahhumma Sholli A'la Saidina Muhammad..Wa A'la Aalihi Wasallam

Baginda Rasulullah SAW bersabda:

“Sesungguhnya setiap amal itu bermula dengan niat.Dan kamu akan dapatkan setiap apa yang kamu niatkan.Maka barangsiapa yang hijrahnya adalah untuk Allah dan RasulNya,maka hijrahnya adalah untuk Allah dan RasulNya.Maka barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia,maka dia akan mendapatkannya,atau kerana wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya adalah kepada apa yang dia hijrah kepadanya”

Alhamdulillah.Segala puja dan puji hanya bagi Allah.Segala kemuliaan di muka bumi,keindahan,kehebatan, semuanya hanya milik Allah.Solawat dan Salam ke atas junjungan tercinta Rasulullah Sollallahu A’laihi Wassalam.Kurniakanlah kami rindu dan cinta padaMu Ya Allah,pada RasulMu Ya Allah,pada dakwah,melebihi cintanya seorang hamba yang menjumpai air setelah berhari2 kehausan tersesat di padang pasir.Amin Ya Rabb…

Teman-teman,Sahabat-sahabat,Saudara-Saudariku yang di cintai kerana Iman,kemuliaan ke atas kalian dari saya dgn sebaik2 salam..

Assalamualaikum WaRahmatullahi Wabarakatuh.

Semuanya,pasti sudah biasa dgn hadis di atas kan.Bagi yang mengikuti usrah,menekuni majlis ilmu,pasti dah berkali2 mendapatkan syarahnya.Alhamdulillah.

Tap kali ni,saya ingin sedikit share dgn teman2,sisi lain yang mungkin kita terlupa dalam memahami hadis ini.Dan bila kita memahaminya,percayalah,bahawa kita akan mendapatkan rahsia kehebatannya.‘The Secret’.


THE SECRET



Pernah dengar tntg bestseller book written by Rhonde Bryen tajuknya The Secret. Buku ini sgt berpengaruf di dunia Barat,sehingga di imani dan di tekuni oleh kebanyakan orang Barat.Berjuta2 training telah di laksanakan dgn modul The Secret,dan berjuta2 DVDnya telah terjual.

APA ITU THE SECRET?

Dalam buku tersebut,penulisnya menerangkan Rahsia kejayaan bagi semua orang yang hebat di muka bumi ini (Albert Einstein,Napoleon,Wright Brothers dll yg di sebutkan dlm buku tersebut).Jadi buku ini menerangkan Rahsia kejayaan yg di miliki oleh mereka,sebagai rahsia untuk Berjaya,dan ternyata ianya Berjaya mencetak ribuan bahkan jutaan org yg berjaya dgn memahami The Secret.Ianya menjadi rujukan kebanyakan orang dlm pelbagai bidang..bisnes,penciptaan,pelajaran dll.

THE SECRET IS THE LAW OF ATTRACTION

Ya!The Secret yg di terangkan oleh penulis buku ini ialah The Law of Attraction..Ianya bermaksud rahsia kejayaan kita adalah daya tarikan yang kita hasilkan.Ianya bermaksud,semakin kuat kita memikirkan suatu benda,suatu hajat,ianya akan menghasilkan daya tarikan,dan daya tarikan itu kan mendorong kita untuk berusaha mencapainya.Contoh,penulis menerangkan Thomas Edison,bersungguh2 memikirkan dan meyakini untuk mencipta mentol lampu.Setiap hari dia memikirkannya,berusaha,lalu apa yg dia fikirkannya,yg di hajatkannya,menghasilkan daya tarikan,dan ianya menarik apa yg di fikirkannya itu menjadi kenyataan,dgn usahanya yg x kenal henti!LAlu terciptalah mentol lampu.Begitu juga dgn penciptaan kapal terbang,kereta dll,semuanya bermula dgn satu fikiran,yg menghsilkan daya tarikan,lalu menjadi kenyataan! Daripada pemikiran dan hajat seorang,2 orang, beribu orang dan bejuta orang yg punya hajat,lalu terhasillah kuasa besar spt Amerika hari ini.

“It’s all started with the mind,the thinking,thinking,thinking,thinking,then the thinking become passion, and the passion create it become reality.And it’s all The Law of Attraction”.

RAHSIANYA TELAH TERHIDANG DEPAN MATA KITA 1400 TAHUN LALU.

Ya!Sesunnguhnya The Secret yg begitu di imani oleh ramai orang yg Berjaya dlm perusahaan,pengurusan,penciptaan dll di Barat,telah di khabarkan kpd kita 1400 tahun yg lalu!Cuma kita yg buta dan tidak menyedarinya!Perhatikanlah,dalamilah hadis di atas.Usah sempitkan pemaknaan hadis ini,hanya sebatas niat Solat,niat dalam Ibadah,seolah2 Islam hanya sebatas mengatur amalan2 agama.Tapi,berfikirlah secara luas. Let us Think out of Box!

Sesungguhnya setiap amal itu bermula dengan niat.Dan kamu akan dapatkan setiap apa yang kamu niatkan.”

Frasa pertama hadis ini,menerangkan secara ringkas tapi menyeluruh akan isi The Secret yg di gali oleh Rhonde Byren,The Law of Attraction.Perhatikan bagaimana Rasulullah menyeru kita agar berfikir,berazam,berhajat,kerna kita akan dapatkan apa yang kita fikirkan,hajatkan,azamkan,dan cita2kan.Berfikirlah dgn luas,berazamlah dgn penuh keyakinan,dan capailah apa yg kita hajati.Berfikiirlah besar,berjiwalh besar,jgn hanya sekadar merenungi kejayaan sendiri,tp juga fikirkanlah,hajatkanlah akan kebangkitan Tamadun Islam!.Jgn hanya sekadar cita2 peribadi,tp fikirkanlah cita2 Rasulullah untuk menegakkan ISLAM DI MUKA BUMI,lalu bakarlah diri kita dgn dakwah,dan jadilah sebahagian dari obor ummat ini yang menerangi kegelapan Jahiliah.

Yakinlah akan hadis ini,bila kita niatkan,fikirkan,hajatkan,kita akan mendapatkanya.
Setelah berniat,berfikir.lalu berhijrahlah.Berhijrahlah! Ya, berubahlah!berusahalah dgn berhempas pulas,dgn penuh pengorbanan.Perhatikan frasa kedua hadis ini:

“….Maka barangsiapa yang hijrahnya adalah untuk Allah dan RasulNya,maka hijrahnya adalah untuk Allah dan RasulNya.Maka barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia,maka dia akan mendapatkannya,atau kerana wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya adalah kepada apa yang dia hijrah kepadanya”

KENAPA HIJRAH?

Teman2,renungilah kisah hijrah Rasulullah dan para sahabat.Ianya penuh dgn pengorbanan,penuh dgn perancangan yg rapi,strategi dan kerjasama yang mantap,dan kesungguhan yg x berbelah bagi.

Dan inilah yg kita perlukan,dalam mencipta kejayaan!.X cukup dgn hanya sekadar berniat,berhajat dan berfikir, tapi harus di susuli dgn hijrah..erti kata berusaha dgn penuh pengorbanan,merangcang kejayaan dgn rapi dan teliti,merencana strategi dan menjalinkan kerjasama dgn mantap,lalu bergeraklah, berusahalah,capai cita2 itu dgn kesungguhan dan keazaman yg x pernah berbelah bahagi.

Fikirkanlah apa yang ingin kita jadi,ingin kita capai dalam 2 tahun akan datang,10 tahun akan datang..menjelang usia 40 tahun apa yg akan kita capai..mungkin kita befikir 2 tahun akan datang kita sudah bernikah,10 tahun akan datang kita berfikir unutk mempunyai 3 perusahaan syarikat, menjelang 40 tahun kita sudah financial freedom..fikirkanlah amal apa yg ingin kita sembahkan pada Allah esok hari..fikirkanlah hadiah terindah apa yg ingin kita hadiahkan kpd ibu dan ayah kita?..apakah hanya sekadar segulung Ijazah Kejuruteraan yg kita ambil di majlis penuh meriah tatkala Konvokesyen,atau kita hadiahkan mereka dgn saham pelaburan akhirat yg x pernah putus mengalir pahalanya,yg kelak hadiah itu kan di terima mereka tatkala konvokesyen di Hari Kebangkitan kelak! Bayangkanlah kebahagiaan mereka di hari itu..

FIKIRKANLAH KEBANGKITAN!

Ikhwah wa Akhawat fillah..jgnlah kita hanya sekadar memikirkan kesenangan dan mencipta kejayaan peribadi.Tapi, marilah kita bersama2 memikirkan kebangkitan Islam!

Fikirkanlah!Fikirkanlah!Azamilah!Berekadllah! Agar ianya akan tersemat di hati kita,sehingga menjadi kegilaan dan membakar hati kita,lalu memaksa kita bergerak dgn x kenal henti,berusaha dgn azam yg x berbelah bahagi,merancang kebangkitan dgn penuh teliti,dan bekerjasama, berukhuwah dgn mantap untuk mencipta kebangkitan ini.

Bayangkanlah, Malaysia 5 tahun akan datang.Bayangkanlah,setiap mahasiswa merasai nikmat Iman,Islam dan Ihsan dan hidup dgnnya..ramai para pekerja perusahaan bekerja dgn penuh Ihsan,berfikir dgn penuh Iman,dan hidup dgn syariat Islam.

Bayangkanlah,10 tahun akan datang..para Mahasiswa ini kan membina keluarga Islami,dan mentarbiah anak2 mereka dgn penuh kasih sayang,hidup berpasangan dgn penuh jujur,tiada khianat dan sengketa,jiran saling mengasihi.Lalu anak2 ini di didik dgn kecintaan kpd Allah,Rasulullah sebagai Idola,Malaikat yg senantiasa mencatit amal baik dan buruknya.Al-Quran sebagai penawar hatinya,hiburannya yg terindah,peribadinya cetakan Al-Quran,dan perjumpaan dgn Allah dgn penuh cinta dan kasih sebagai cita2nya..

Lalu, bayangkanlah 50 tahun akan datang..anak2 ini kelak akan membangun dan menerajui Tamadun dunia dgn Syahadah,pengabdian kpd Allah sebagai misi kehidupan setiap insan di muka bumi,dunia damai dgn manusia yg berperibadi Musollin..penuh kejujuran,tanggugjawab,disiplin,kerjasama,prihatin,berwawasan,adil dan berkasih sayang..penuh dgn manusia yang menahan nafsu mereka dan x membuat kerosakkan di muka bumi, masyarakat dunia hidup penuh ukhuwah dan penuh kasih sayang..sehingga tiada yang tertindas, sehingga tiada lagi yang layak untuk menerima zakat..dan seluruh manusia menjadikan segenap kehidupan sbg amal Ibadah kpd Allah,pemimpin dan rakyat yang melaksanakan Amar Ma’ruf dan Nahi Mungkar ,dan senantiasa terus berusaha!



Dan murnikanlah niat dan cita2 ini..kerna sabda baginda,di balik niat dan cita2 ada yg tertipu dgn dunia dan wanita, lalu menjadikan dunia dan wanita sebagai niatnya yang terselindung di sebalik hijrah yang di lakukan. Sebaliknya, ikhlaskan niat kita,murnikanlah fikiran kita, sehingga hanya Allah dan Rasulnya yg kita hajatkan, sehingga hanya Allah sahaja yg menjadi kecintaan,misi, visi dan obsesi.

Katakanlah: “Tiada yang kucintai,yg ku rindui,yg ku sandarkn diri ini,yang ku berserah diri ini melainkan Allah, dan Muhammad adalah Rasullullah yang akan turuti setiap petunjuknya dalam menekuni kehidupan ini”

Ayuh,berfikirlah!berazamlah!bertekadlah!..ia akan menghasilkan keazaman yang membakar hati kita,lalu berhijrahlah!berusahalah!..dan murnikanlah niat itu..INGATLAH, APA BILA KITA BERFIKIR, BERERAK, DGN IZIN ALLAH, KITA AKAN DAPAT APA YANG KITA HAJATKAN!.