Duhai..Siapakah di sebalik degupan ini?
6:30 AM | Author: Ibnu Siddique
Bismillahirrahmanirrahim..Segala puji hanya bagi Allah Pentadbir Semesta Alam..Subhanallah..AllahuAkbar..Terasa kerdil hamba ini ya Allah bila menyatakan kalimat hamdallah ini..Sungguh diri ini,jiwa ini,hati ini,mata ini,lidah ini,idea ini,penulisan ini..semuanya milikmu Ya Allah.Demi Allah hambamu ini x pernah punya daya sekalipun..bahkan untuk mengkerdip mata kita melainkan dengan izinmu Ya Allah..
Terima kasih ya Allah,,Kau benarkan lidah kami yang kotor..penuh dusta,,penuh noda dan dosa..Kau masih benarkan kami untuk menyebut namamu Ya Rahman..Ya Rahim..

Teman-teman sekalian..mari kita berfikir sejenak..

Mari kita semua..pada saat ini..tika ini..mari kita letakkan tangan kita di dada kita.Dengarkan iramanya..Rasakan degupannya…Dan tanyakanlah pada diri..selama ini dari mana datangnya kuasa untuk mendegupkan jantung kita?,,Selama ini..selama kita hidup..pernahkah dalam sedetik kita mampu mengawal denyutan jantung kita..? Lalu..persoalannya siapakah di sebalik degupan ini..yang dengan degupan inilah kita mampu hidup..mampu bercanda,berusaha,berkehidupan,bersilaturrahim…SIAPA?

Lalu..teruslah kita bertanya.SIAPA AKU SEBENARNYA? SIAPA DI SEBALIK DEGUPAN INI?..Mungkin kita punya jawapan..akulah Ahmad,,aku mahasiswa..terus tanyakan pada diri..siapakah aku 20 thn yang lalu?..20 tahun yang lalu aku bukan mahasiswa..waktu itu aku seorang bayi yang bernama Ahmad…lalu.tanyakan lagi..siapa aku 30 tahun yang lalu..40 tahun yang lalu..80 tahun yang lalu?..Dari mana asalku sesungguhnya? 80 tahun yang lepas aku x pernah ada..bahkan kedua ibu-bapaku juga masih remaja..lalu,,siapa sebenarnya aku? Dari mana asalku?

Bingung bukan? Ya..bagi yang Muslim mungkin anda punya jawapan..pasti anda kan menjawab Allah lah di balik degupan jantung ini..Aku adalah hamba Allah..Asalku dari alam roh..Ya…ini semua jawapan yang teman-teman dapatkan dari Al-Quran bukan?

BAYANGKAN..jika hidup ini x pernah di turunkan Al-Quran..lalu bagaimana hidup kita? Mampukah kita mampu menjawab segala persoalan dasar ini? SIAPA AKU? SIAPA DI BALIK DEGUPAN JANTUNG YANG MEMBERI AKU KEHIDUPAN SELAMA INI? DARI MANA ASALKU? KE MANA AKU AKAN KEMBALI?

Justeru..teman2..fikirkanlah sejenak.Alangkah sayang dan kasihnya Allah pada kita.Sesudah dia menciptakan kita dari ketiadaan..lantas tidk pernah sedetik Dia meninngalkan kita..Jantung kita terus berdegup..kita mampu terus hidup...Lantas Allah..dengan penuh rasa cinta anugerahi kita dgn KalamNya..Al-Quranul Karim..agar dengan adanya kitab ini..kita tidak terus bingung mencari jawapan..dengan kitab ini kita temukan jawapannya..siapa aku?dari mana asalku? Mau ke mana aku sesungguhnya? Siapa yang memelihara dan menjaga aku selama ini sesungguhnya?



Lalu apa kesimpulannnya?

Teman-teman..telah saya buktikan tadi..dari persoalan yang mendasari kehidupan manusia..bahawa sesungguhnya Al-Quran punya jawapan bagi semua persoalan itu..
Justeru..bukankah Al-Quran ini petunjuk? Penuh dgn jawapan dan tatacara kehidupan..
Ya..AlQuran inilah yang akan menemukan diri kita sesungguhnya..AlQuran inilah yang akan membawa kita mengenal Pencipta kita..Al-Khaliq..Alquran inilah yang akan menunjukkan kita bagaimana caranya untuk sukses dalam seluruh kehidupan kita..Apa buktinya? Kerana ia datang dari Dia yang punya langit yang tujuh, Arasy yang luas, bumi yang terhampar indah…dan matahari yang memberikan cahaya..Lalu..jika Dia begitu sukses mentadbir seluruh alam ini..tidakkah mustahil bagi dia untuk memberi kita petunjuk atau sistem hidup untuk kita berjaya..?

Fikirkanlah sejenak teman2..Lalu di mana selama ini kita letakkan Quran kita..Adakah begitu tinggi di atas almari hingga kita x mampu mengambilnya..Ataupun.ia begitu tinggi kedudukannya dalam hati kita..yang dengannyalah kita merujuk segala-galanya..Sudah berapa banyak malam yang berlalu oleh kita..sudah berapa banyak oksigen yang kita sedut..lalu di mana kalam tuhan kita yang mengurniakan semua ini? Fikirkanlah teman-teman..saudara-saudaraku yang dimuliakan Allah dgn nikmat Iman dan Islam..Fikirkanlah firman Tuhanmu ini..

“Bukankah pernah datang pada manusia suatu waktu dari masa, yang ketika itu,manusia itu x pernah wujud, x pernah di sebut..x pernah di kenal..Sungguh Kami telah menciptakan manusia dari setetes air mani yang bercampur (benih lelaki dan wanita) yang kami hendak mengujinya (dgn perintah dan larangan), keran itu kami jadikan dia mendengar dan melihat..sungguh Kami telah menunjukkan padanya Jalan Yang Lurus, ADA YANG BERSYUKUR DAN ADA PULA YANG KUFUR”
(Al-Insan:1-3)

“Alif..Lam..Miim..Kitab(Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya;PETUNJUK bagi mereka yang bertaqwa.Iaitu mereka yang beriman kepada yang ghaib,yang mendirikan solat,dan menginfaqkan sebahagian rezeki yang kami berikan pada mereka.dan mereka yang beriman kepada Al-Quran, yang di turunkan kepadamu (Muhammad) dan kitab-kitab yang telah di turunkan sebelum engkau..dan mereka yakin akan adanya hari akhirat..MEREKALAH YANG MENDAPAT PETUNJUK DARI TUHANNYA, DAN MEREKALAH ORANG-ORANG YANG BERUNTUNG.” (Al-Baqarah:1-5)

Teman-teman..jika kita ingin berbuat dosa..ingatlah pada jantung kita yang terus berdegup..dgn perintah Ar-Rahim..jantung itu terus patuh.taat..pada DIa yang menciptakannya..Lalu,bagaimana mungkin kita yang hanya meminjam jantung itu..lantas mengingkariNYa..Ayuh..kita kembali pada Allah sama-sama..Istighfar.. Astaghfirullahal Azhim..
|
This entry was posted on 6:30 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: